A jó tanár ismérvei
egy 17 éves gimnazista szerint :
A "jó tanár"
fogalma alatt mindenki mást ért. Mindig is azt gondoltam, hogy a laza, jó fej
tanárok a legnépszerűbbek az iskolában. Most megkérdeztünk egy gimnazistát,
hogy valóban helytálló-e ez a hipotézis.
Véleményed
szerint ki számít jó tanárnak? Aki érti a fiatalok helyzetét?
Igen, aki benne van a humorban, továbblendíti az
órát, és nem leszid minket; hanem próbálkozik velünk együtt egy kis hangulatot
belevinni a tantárgyba illetve az órába, hogy felkeltse az érdeklődésünket.
Szerinted a humor mennyire fontos tényező a tanításban?
Fontos, mert úgy nem annyira lesz
monoton az egész, közelebbinek, életszerűbbnek tűnik; és persze viccesebb,
érdekesebb lesz tőle az óra.
Egy meghívott előadónak is hasonló stílusban
kellene prezentálnia, hogy felfigyeljenek rá a diákok?
Ez a módszer nála is sokkal jobban feldobja a
hangulatot, és érdekesebb lesz. Nem az a komoly, monoton, és akkor így előre
stílus; hanem közvetlenebb formában sokkal hangulatosabb az előadás is.
Ismersz ilyen humoros pedagógust?
Hát...kevés az ehhez hasonló tanár. Van
aki alapból ilyen személy, de évek után mégis rájönnek, hogy ezzel a módszerrel
sokkal jobban járnak; és jobban is lehet haladni. Mondta nekünk az egyik
tanárunk, hogy megtanulta már, hogy ha belesző az órába ilyen humorokat, az
felkelti a diákok érdeklődését, mert így aki nem figyel, az is felkapja a
fejét.
A tanárok mennyire térnek el a tananyagtól? Van,
aki teljesen mást ad le, mint ami a tantervben meg van írva?
Hát, az lenne a lényeg, hogy azt
tanítsák meg; mert ha mást tanítanak, és a könyvet kérik számon, az úgy megint
nem jó. Akkor nem fogunk tudni semmit az érettségin.
Nem sok az egy órán leadott tananyagmennyiség?
Erről nem a tanárok tehetnek, hanem
ez meg van szabva, hogy ennyi anyagot le kell adni. Például történelemből nem
fogunk végig érni azon, ami meg van adva. Azt magamnak kell majd megtanulni,
ezt meg is mondták nekünk.
Mit szólnál egy 50 százalékos tananyagcsökkentéshez?
A tanár meg se teheti. Az én
testvérem például öt éves iskolába járt, és csak öt év alatt tudták befejezni a
történelmet. Én ráadásul négy évesen vagyok, szóval nekem sokkal nehezebb. Jó
lenne, ha a felesleg nem lenne olyan sok a tananyagban. Rengeteg felesleg van,
mégis meg kell tanítani, mert benne van a tankönyvben.
Mi lenne, ha a tananyagcsökkentés mellett
mindenkinek két-három tantárgyban kellene elmélyedni profi módon, és csak
ezekből érettségizni?
Ha azon lenne a fő hangsúly, az úgy
nagyon jó lenne, mert ez a sok bezsúfoltság így nagyon nem jó. Kötelező az
óraszám egy héten.
Mi a véleményed arról a közhelyesnek tűnő
megállapításról, hogy az iskola nem az életre készít fel? Akad-e másfajta
intézmény, ami megtaníthatja a fiatalokat a mindennapok kihívásaira?
Látok arra esélyt, hogy egy ilyen
alulról építkező közösségi tér, mint a szolnoki Talifish Teázó pótolhatja az
iskolának ezt a hiányosságát. Csak sok idő és sok munka kell hozzá.
Melyik tantárgyat tartod a leghasznosabbnak?
Most úgy a nyelveket mondanám, mert
ezek fontosak, hiába nem szeretem őket. A magyar is fontos valamilyen szinten,
mert a saját nyelvünk is kell. Talán inkább a nyelvtan a leglényegesebb
tantárgyként, mert a nyelvet művelni kell.
Magyarból a régi vagy a kortárs irodalom tanulása lenne az érdekesebb?
Nem nagyon szoktam verseket se
hallgatni, se tanulni. Olvasni se szoktam. Aki olvas könyveket, vagy verseket;
ők biztosan jobban tudnak erre válaszolni.
Aki rendszeresen olvas, milyen jellegű könyveket vesz a kezébe?
Elég sokan olvasnak, lehet hogy nem
könyv formájában, de olvasnak. Sokfélét szoktak, például fantasy-t; de ismerek
olyat is, aki azt mondta, hogy szereti Jókait, Juhász Gyulát vagy Adyt. Persze
olyan is előfordul, aki mangákat olvas.
Mit szólnál hozzá, ha a tanár a magyar irodalmat
vagy történelmet manga formájában tanítaná?
Az nem lenne jó, mert a manga
maradjon csak japán!
Szerinted A wales-i bárdok rap formában népszerűbb lehetne?
Nem, az olyan furcsa nekem, amikor keveredik a
hagyományos és a modern világ. Szerintem a néptáncban is a mostani és a régi
között van egy határ, és ezt ha látom, hogy összemossák, mint a budapesti
néptánccsoport, az számomra szörnyű és furcsa is egyben.
Mennyire
fontos a néptánc az életedben?
Nagyon fontos, már egészen kicsi koromtól táncolok.
Szerintem felnőttként sem fogok teljesen elszakadni tőle, még ha kevesebb időm
is lesz rá.
Hogyan tehetné a pedagógus a tradicionális kultúrát
vonzóvá a fiatalok számára?
Hát a néptáncot azt nem nagyon lehet,
mivel mindenkinek ott véget ér, hogy tetszik, tapsikol és ennyi; meg hogy
csárdás jobbra, csárdás balra; és így ki van lőve a téma. Amikor elkezdtem
nekik magyarázni, hogy mi is az egész, így néztek rám, hogy ez ilyen. De amúgy
ha megnézzük, azért érződik, hogy kinek már elég, nem akarok vele senkit
megbántani.