Ki számít jó tanárnak?

2018.05.04

A jó tanár ismérvei egy 17 éves gimnazista szerint :

A "jó tanár" fogalma alatt mindenki mást ért. Mindig is azt gondoltam, hogy a laza, jó fej tanárok a legnépszerűbbek az iskolában. Most megkérdeztünk egy gimnazistát, hogy valóban helytálló-e ez a hipotézis. 


Véleményed szerint ki számít jó tanárnak? Aki érti a fiatalok helyzetét?

Igen, aki benne van a humorban, továbblendíti az órát, és nem leszid minket; hanem próbálkozik velünk együtt egy kis hangulatot belevinni a tantárgyba illetve az órába, hogy felkeltse az érdeklődésünket.

Szerinted a humor mennyire fontos tényező a tanításban?

Fontos, mert úgy nem annyira lesz monoton az egész, közelebbinek, életszerűbbnek tűnik; és persze viccesebb, érdekesebb lesz tőle az óra.

Egy meghívott előadónak is hasonló stílusban kellene prezentálnia, hogy felfigyeljenek rá a diákok?

Ez a módszer nála is sokkal jobban feldobja a hangulatot, és érdekesebb lesz. Nem az a komoly, monoton, és akkor így előre stílus; hanem közvetlenebb formában sokkal hangulatosabb az előadás is.

Ismersz ilyen humoros pedagógust?

Hát...kevés az ehhez hasonló tanár. Van aki alapból ilyen személy, de évek után mégis rájönnek, hogy ezzel a módszerrel sokkal jobban járnak; és jobban is lehet haladni. Mondta nekünk az egyik tanárunk, hogy megtanulta már, hogy ha belesző az órába ilyen humorokat, az felkelti a diákok érdeklődését, mert így aki nem figyel, az is felkapja a fejét.

A tanárok mennyire térnek el a tananyagtól? Van, aki teljesen mást ad le, mint ami a tantervben meg van írva?

Hát, az lenne a lényeg, hogy azt tanítsák meg; mert ha mást tanítanak, és a könyvet kérik számon, az úgy megint nem jó. Akkor nem fogunk tudni semmit az érettségin.

Nem sok az egy órán leadott tananyagmennyiség?

Erről nem a tanárok tehetnek, hanem ez meg van szabva, hogy ennyi anyagot le kell adni. Például történelemből nem fogunk végig érni azon, ami meg van adva. Azt magamnak kell majd megtanulni, ezt meg is mondták nekünk.

Mit szólnál egy 50 százalékos tananyagcsökkentéshez?

A tanár meg se teheti. Az én testvérem például öt éves iskolába járt, és csak öt év alatt tudták befejezni a történelmet. Én ráadásul négy évesen vagyok, szóval nekem sokkal nehezebb. Jó lenne, ha a felesleg nem lenne olyan sok a tananyagban. Rengeteg felesleg van, mégis meg kell tanítani, mert benne van a tankönyvben.

Mi lenne, ha a tananyagcsökkentés mellett mindenkinek két-három tantárgyban kellene elmélyedni profi módon, és csak ezekből érettségizni?

Ha azon lenne a fő hangsúly, az úgy nagyon jó lenne, mert ez a sok bezsúfoltság így nagyon nem jó. Kötelező az óraszám egy héten.

Mi a véleményed arról a közhelyesnek tűnő megállapításról, hogy az iskola nem az életre készít fel? Akad-e másfajta intézmény, ami megtaníthatja a fiatalokat a mindennapok kihívásaira?

Látok arra esélyt, hogy egy ilyen alulról építkező közösségi tér, mint a szolnoki Talifish Teázó pótolhatja az iskolának ezt a hiányosságát. Csak sok idő és sok munka kell hozzá.

Melyik tantárgyat tartod a leghasznosabbnak?

Most úgy a nyelveket mondanám, mert ezek fontosak, hiába nem szeretem őket. A magyar is fontos valamilyen szinten, mert a saját nyelvünk is kell. Talán inkább a nyelvtan a leglényegesebb tantárgyként, mert a nyelvet művelni kell.

Magyarból a régi vagy a kortárs irodalom tanulása lenne az érdekesebb?

Nem nagyon szoktam verseket se hallgatni, se tanulni. Olvasni se szoktam. Aki olvas könyveket, vagy verseket; ők biztosan jobban tudnak erre válaszolni.

Aki rendszeresen olvas, milyen jellegű könyveket vesz a kezébe?

Elég sokan olvasnak, lehet hogy nem könyv formájában, de olvasnak. Sokfélét szoktak, például fantasy-t; de ismerek olyat is, aki azt mondta, hogy szereti Jókait, Juhász Gyulát vagy Adyt. Persze olyan is előfordul, aki mangákat olvas.

Mit szólnál hozzá, ha a tanár a magyar irodalmat vagy történelmet manga formájában tanítaná?

Az nem lenne jó, mert a manga maradjon csak japán!

Szerinted A wales-i bárdok rap formában népszerűbb lehetne?

Nem, az olyan furcsa nekem, amikor keveredik a hagyományos és a modern világ. Szerintem a néptáncban is a mostani és a régi között van egy határ, és ezt ha látom, hogy összemossák, mint a budapesti néptánccsoport, az számomra szörnyű és furcsa is egyben.

Mennyire fontos a néptánc az életedben?

Nagyon fontos, már egészen kicsi koromtól táncolok. Szerintem felnőttként sem fogok teljesen elszakadni tőle, még ha kevesebb időm is lesz rá.

Hogyan tehetné a pedagógus a tradicionális kultúrát vonzóvá a fiatalok számára?

Hát a néptáncot azt nem nagyon lehet, mivel mindenkinek ott véget ér, hogy tetszik, tapsikol és ennyi; meg hogy csárdás jobbra, csárdás balra; és így ki van lőve a téma. Amikor elkezdtem nekik magyarázni, hogy mi is az egész, így néztek rám, hogy ez ilyen. De amúgy ha megnézzük, azért érződik, hogy kinek már elég, nem akarok vele senkit megbántani.

Az internet tengernyi adathoz ad hozzáférést, és mindenkinek ad lehetőséget, hogy kapcsoladba lépjen másokkal virtuálisan. Nem nehéz észrevenni, hogy az innováció és a technológiai fejlődés sok problémát is hozott magával. Megszületett például a közösségi média ami lehetővé teszi az embereknek, hogy kapcsolatba lépjenek barátaikkal egyszerűen és...

Számos problémákról beszélhetnék, amik a mindennapjaink részévé váltak, de én a két legnagyobb mentális ellenségemet választom. A zöld és sárga színű szörnyeket, amik nem mindig hagyják, hogy tisztán lássak egy-egy bizonyos helyzetet, és ezekkel majdnem, hogy nap mint nap szembe nézek.

© 2018 Worlds Collide. Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el