Y generáció vs Z generáció

2018.01.21

Egy GenZ lány véleménye: 


Sokan a mai fiatalokat minden téren egy kalap alá veszik, mindegy, hogy 16, 22 vagy akár 26 évesekről van szó. A generációkutatás eredményei alapján viszont az Y és a Z nagyon különböző karakterrel bír. Megkérdeztünk egy most érettségiző lányt, mit tapasztalt ezzel kapcsolatban 

Szerinted melyek az alapvető különbségek a mai fiatalok két korosztálya között?

Szerintem az alábbi történet jól megvilágítja a véleményemet. Egyszer az osztálytársaim (Z generációsok) elhívtak kocsmázni, és megkérdezték, hogy meghívhatnak-e. Miután megittuk a rövidet, közölték, hogy ennyibe fog kerülni. Nekem ez nagyon furcsa volt, mert eddig azt hittem a meghívás azt jelenti, hogy ők fizetnek. Ezzel szemben a munkatársaim, akik az Y generációba tartoznak (23-30 év közöttiek) szintén elhívtak kocsmázni. Nem bíztam a véletlenre, mondtam, hogy kifizetem az italt; de ők csak annyit mondtak, hogy alap hogy meghívnak. Ez akkor furcsa volt, de nagyon jól esett. Egész másmilyen velük bulizni, sokkal több élet van bennük; náluk nem olyan a buli, mint a Z-seknél, ahol szinte csak punnyadásról szól az egész. Voltam házi buliban, ahol bekapcsolták a tévét, és ment a dance. Elvoltunk, beszélgettünk, de csak jó kedvünk lett. Nem ittuk le magunkat a sárga földig, mint a GenZ bulikban.

A bulizási szokásokon kívül látsz még más különbséget a két generációban?

Szerintem az Y generáció nem esik át a ló túloldalára. Rájuk is átragad a technológia, a legtöbbnek szintén van okostelefonja. Szerintem a jövőben őket is a technológia fogja meghatározni, mint a Z-seket. Alapvetően nagyon jó a viszonyom az Y generációs munkatársaimmal, ők sokkal összetartóbbak, mint a mi korosztályunk. Ettől függetlenül akad azért néhány ember, akivel nem tudnék barátkozni. Őket a többiek is kiközösítik. Az egyik fiú például mindig nagyon bunkón szól, és le vagy üvöltve, ha nem jól csinálsz valamit. Ismerek egy boltban dolgozó lányt is, aki elég lenéző típus. Egyszer például a fizetésével kapcsolatban szemrehányóan megjegyezte, hogy 27 évesen mennyit keres. Emellett nincs párkapcsolata, és szinte minimálbért (kb. 130 ezer nettó) kap kézhez.

A legtöbb Y generációsnak (főleg a fiúknak) még nincs tartós kapcsolata. Szerintem 24-26 éves korig ez még belefér, de idősebb korban már idős lesz az illető, ha majd felnő a gyereke. Ők még 26-28 évesen sem vállalnak gyereket, mert kitolódik náluk ez a folyamat.

Te szeretnél gyereket?

Nekem gyerekem nem lesz. Nem szeretném, hogy az egész életem az ő életére menjen. A Z generáció egyébként ahogy látom korán szeretne gyereket vállalni, olyan 22-24 évesen. Ennek oka a szülői példákban és az Internet hatásában keresendő. A Kardashian-család is azt közvetíti felénk, hogy legyen minél több gyereked. Ezt utánozza a GenZ. Anyukámból kiindulva, ő már 22 évesen házasságot kötött; és 24 évesen szült engem. Nekem ezért furcsa egy kicsit, hogy az Y generáció így kitolja a gyerekvállalást a karrier miatt, de majd meglátjuk, hogy hosszabb távon melyik út jön be. Kérdeztem tőlük, hogy ez miért van, de nem tudtak érdemi választ adni.

Hogy viszonyul a GenZ a GenY-hoz?

Azt figyeltem meg, hogy a Z generáció maximálisan olyan akar lenni, mint az Y. Sokan egyből úgy kezdenek el viselkedni, mint az idősebb társaik. Erre én azt kérdeztem tőlük, hogy "Miért nem adod önmagad?". Az Y alapvetően segítőkész a Z-vel, de a háta mögött sokszor kibeszéli és kineveti őket. Szerintem divat szempontjából mindkét generáció a '70-es évek stílusát veszi át, ami szintén az internetről jön. A suliban van egy Y generációs tanárnő, aki mindig kiállt értünk a többi tanárral szemben, de már ő is feladta, mert nekiestek.

Találkoztál Y és Z generáció között kialakult szerelemmel?

A munkahelyemen egy 25 éves Y-os srác és egy 19 éves Z-s lány között kezd kialakulni valami. A lány kihasználja mindenben, amiben csak lehet. Én nem viselkedem olyan kihívóan mint a többi GenZ lány, akik közül mind azt akarja, hogy csak vele foglalkozzanak. Azért ilyen kihívóak, hogy büszkélkedhessenek azzal, hogy idősebbekkel vannak. Elbutulnak mellettük, meg nyávognak. A GenY lányokat zavarja, ha a GenZ lányok elkezdenek a srácokkal beszélgetni. Én ezzel szemben általában elég szigorúan nézek mindenkire, mégis inkább hozzám jönnek oda a fiúk.

A szüleiddel, akik az X generációba tartoznak (40-50 évesek) milyen a kapcsolatod?

Apukám Németországban dolgozik, de együtt vannak a szüleim. Hárman vagyunk testvérek. Amikor nyolcadikos lettem, anya ki akart küldeni Németországba vagy Svájcba középiskolába. Nem volt rossz az átlagom, lehet hogy felvettek volna; de a barátaimat nem akartam itthagyni. Azt mondtam, hogy legfeljebb a gimnázium után lehet róla szó. A tanáraim többsége is az X generációba tartozik, de hozzájuk sem állok közel gondolkodásban.

A nagyszüleid korosztályáról, a Baby Boomer-ről (60-70 évesek) mit gondolsz?

Úgy vélem, hogy ők megragadtak a múltban. A 70 éves nagyapám mindig kritizálja a technológiai változásokat. Szerinte ami volt, az úgy is van. Még mindig abban a korban él, amiben a gyerekei megszülettek. Micsoda, hogy nem úgy van, mint régen. Másrészt nagyon érdekes történeteket mesél a gyerekkoráról és a katonaságról. Régen nagyon szívesen hallgattam ezeket. A 65 éves nagymamám jobban megérti, hogy mi így gondolkodunk, ő sokkal engedékenyebb. Ő mindig kiáll mellettem, hogy mi már másmilyenek vagyunk. A gimiben is tanít még öt-hat nyugdíjkorhatáron lévő Boomer-tanár, akik szintén vissza akarják hozni a múltat.

Úgy tudom saját lakásod is van. Ez igaz?

5-6. osztályos lehettem, amikor a szüleim vettek egy másik lakást. Akkor épült a ház, úgy rendezték be, hogy nekik jó legyen. Kilencedikben anya azt mondta, hogy önállósodjak, olyan lesz, mint egy kollégium. Beköltöztem egyedül az új lakásba. A 10. évfolyam második félévétől viszont ismét itthon voltam, mert nagyon leromlottak a jegyeim, hiszen nem figyelt rám senki. A 11. osztályt szintén a "saját lakásban" kezdtem. Nem sokat vagyok ott. Minden nap anyáéknál ebédelek, utána megyek edzésre, és csak aztán megyek a lakásba. Eleinte jó bulinak tűnt, vittem fel barátnőket is. A jogsi megszerzése azért volt fontos a szüleimnek, mert ha elmentünk valahova, apa és anya is tudtak inni, mert én hazavezettem az autót.

Hogyan kaptad a saját autót?

Anya ellenezte, hogy vegyünk nekem kocsit. Apa amire anya azt mondja, hogy nem, arra bólint egyet; de már akkor megvolt az autó. Jó ötletnek tartom az iskolai diákparkolót, ezzel is haladni kell a korral. Tavaly húsvétkor kaptam a kocsit, imádok vezetni, de nem jó ez így. Szégyellem magam, hogy kocsival megyek mindenhova. Általános iskolás 4. osztályos koromban még nagy kabátban, iskolatáskával és gitárral a kezemben biciklivel jártam iskolába. Most már nem járok biciklivel, csak kocsival.

Magadnak szoktál főzni a lakásodban?

Általában nagyon keveset szoktam enni, a tükörtojást viszont nagyon jól el tudom készíteni. Lehet, hogy az osztályból azért közösítettek ki, mert irigyelték az önállóságomat.

Hova szeretnél továbbtanulni?

A Testnevelési Egyetemre sportedzői szakra szerettem volna menni, de az én sportágaim csak levelező tagozaton indulnak. Így nem tudom, hogy végül milyen szakra mehetnék.

Van konkrét terved a jövőre nézve?

Olyan sportkomplexumot szeretnék alapítani, ahol minden sportágat ki lehetne próbálni. Ez még a távoli jövőben fog megvalósulni. 

Az internet tengernyi adathoz ad hozzáférést, és mindenkinek ad lehetőséget, hogy kapcsoladba lépjen másokkal virtuálisan. Nem nehéz észrevenni, hogy az innováció és a technológiai fejlődés sok problémát is hozott magával. Megszületett például a közösségi média ami lehetővé teszi az embereknek, hogy kapcsolatba lépjenek barátaikkal egyszerűen és...

Számos problémákról beszélhetnék, amik a mindennapjaink részévé váltak, de én a két legnagyobb mentális ellenségemet választom. A zöld és sárga színű szörnyeket, amik nem mindig hagyják, hogy tisztán lássak egy-egy bizonyos helyzetet, és ezekkel majdnem, hogy nap mint nap szembe nézek.

© 2018 Worlds Collide. Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el